Kurzy o penězích míří na brněnské základky!
Jak spravovat rozpočet, kolik peněz by se mělo měsíčně ušetřit, kam peníze ukládat, proč si nepůjčovat na dárky či dovolenou a na jaké triky prodejců si dát pozor. Finanční výchova je něco, co se v Česku podceňuje - ukazují to hlavně alarmující statistiky rostoucího počtu mladých lidí v insolvenci. Začíná to kontokorentem v osmnácti, půjčkou na auto a končí dluhovou pastí, kdy se jedna půjčka splácí druhou. Proti všem těmto fenoménům již pět let bojuje nezisková organizace CEFIG (Centrum finanční gramotnosti). Její lektoři v květnu a červnu zavítají na základní školy Brna, kam rozšiřují působnost jejich kurzů.
Proč je důležité být měsíčně v plusu?
"Většina dětí si myslí, že rozpočet by měl být na nule - co vydělám, to utratím. To je ale hlavní chyba - dříve nebo později přijde okamžik, kdy vydělám méně (nemoc, ztráta práce) nebo přijdou vyšší jednorázové výdaje (oprava auta, rozbití spotřebičů, ..). Chceme proto co nejdříve děti naučit důležitost spoření," tvrdí Josef Janoušek, lektor CEFIGu. Program kurzů je rozdělen podle věku dětí. Pro šesté třídy je připravená problematika peněz – bankomat není kouzelná krabička na peníze, ale rodiče je musí vydělat. Proč se odvádí peníze státu a co z nich stát platí? V sedmých třídách se řeší problematika rozpočtu: Jaký je rozdíl mezi podnikáním a zaměstnáním? Kolik peněz bych měl ušetřit z výplaty a proč je důležité mít finanční rezervu? „Školení o rozpočtu se mi líbilo nejvíce, je důležité, aby děti věděly, že je třeba mít finanční rezervu, od rodičů se to totiž často nenaučí,“ říká novopečený lektor CEFIGu pro Brněnsko Michal Doubek.
„Jak spočítám, kolik bance zaplatím navíc?“
Na co si je potřeba dávat pozor při sjednávání úvěrů? Jak spočítám, kolik bance zaplatím navíc? Co to je dluhová past či exekuce? Tyto a další informace se dozvědí žáci osmých ročníků. S deváťáky byla probrána problematika spoření - proč není dobré mít peníze doma v hotovosti nebo na běžném účtu, jaké investice naopak mohou být nebezpečné? Odpovědi nabídnou lektoři CEFIGu, kteří mají zkušenosti z praxe a dokáží skutečnými příběhy a prezentacemi plnými obrázků děti zaujmout.
„Při rozšiřování našich služeb narážíme na nedostatečnou kvalitu lektorů – vyžadujeme totiž, aby to byli odborníci z praxe, kteří dokáží dětem ukázat příklady z reálného života. Děti vnímají tyto zkušenosti daleko lépe než teoretické poučky. Nyní se nám povedlo najít ty pravé partnery pro oblast Brněnska – Michala Doubka a Jana Dragona,“ vysvětluje Janoušek. „Jsem velmi rád, že jsem se mohl stát součástí týmu společnosti CEFIG. Myslím si, že je velmi důležité, aby děti měly pozitivní vztah k penězům a ke spoření. Doufám, že náš čas věnovaný dětem bude pro ně jen přínosem,“ říká Robert Stejkora, druhý brněnský lektor kurzů.
Robert i Michal mají bohaté zkušenosti ve světe financí. Michal pořádá již několik let školení pro veřejnost a nyní rozšiřuje svou činnost i o kurzy pro školy. Zástupci společnosti CEFIG i její dva noví lektoři se na spolupráci velmi těší a doufají, že se jim podaří zamezit problémům s předlužením a ostatním finančním neduhům právě u mladých lidí. Více informacích o školeních pro základní školy najdete zde: https://www.cefig.cz/skoleni-financni-gramotnosti-pro-zakladni-skoly